Εμείς οι γονείς ζητούσαμε εξ αρχής να ληφθούν όλα τα μέτρα που απαιτούνται ώστε να λειτουργούν με ασφάλεια τα σχολεία μας. Δεν θέλουμε κλειστά σχολεία. Δεν θέλουμε χαμένες σχολικές χρονιές. Δεν ζητούσαμε το αδύνατο, ούτε μέτρα εκτός πραγματικότητας. Αυτά που ζητούσαμε ήταν και είναι αιτήματα σύσσωμης της σχολικής κοινότητας, αλλά και συστάσεις της επιστημονικής κοινότητας.
Ας τα πιάσουμε ξανά:
- Ζητούσαμε και ζητούμε αραίωση των τμημάτων. Αντί γι’ αυτό έχουμε το όριο των 25 μαθητών. Ένα όριο που αυξήθηκε εν μέσω πανδημίας. Το αίτημα των 15 μαθητών ανά τάξη δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη – και για παιδαγωγικούς λόγους.
- Ζητούσαμε και ζητούμε ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας. Αντί γι’ αυτό, και με το δεύτερο κύμα της πανδημίας να απειλεί, ούτε ένας παραπάνω υπάλληλος καθαριότητας δεν προσλήφθηκε.
- Ζητούσαμε και ζητούμε να υπάρχει σε κάθε σχολείο κατάλληλα εκπαιδευμένο υγειονομικό προσωπικό (και ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί).
- Πόσες ακατάλληλες αίθουσες διδασκαλίας, μικρές, ανήλιαγες, με φεγγίτες αντί για παράθυρα που δεν επιτρέπουν επαρκή αερισμό, δεν συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται; Πόσα έργα βελτίωσης των σχολικών υποδομών έγιναν από πέρσι που ξέσπασε η πανδημία;
- Θυμόμαστε το αρχικό χάος με την τηλεκπαίδευση. Θυμόμαστε και την αδιαφορία της Πολιτείας αν έχουν όλες οι οικογένειες τον εξοπλισμό που χρειάζεται, με δεδομένη μάλιστα την επέκταση της τηλεργασίας. Ενώ τα περιβόητα voucher για αγορά εξοπλισμού έρχονται μόλις τώρα, μόλις λίγες μέρες πριν ξανανοίξουν τα σχολεία, και αποκλείουν χιλιάδες οικογένειες που είδαν τα εισοδήματά τους τα εξανεμίζονται μέσα στο 2020.
Το μόνο καινούργιο που μας προσφέρεται είναι τα περιβόητα self-test.
Από την αρχή τα πανδημίας οι γονείς επιμέναμε στην ανάγκη να διενεργούνται τακτικά, μαζικά τεστ ανίχνευσης του κορωνοϊού και ιχνηλάτηση των κρουσμάτων. Πέρασε πάνω από ένας χρόνος μέχρι η Πολιτεία να ενστερνιστεί αυτή την ανάγκη. Αλλά και πάλι βάζει μπροστά την περιβόητη «ατομική ευθύνη»: τα τεστ θα διενεργούνται από τους ίδιους τους πολίτες! Όταν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας φωνάζει ότι διαγνωστικές πράξεις επιτρέπεται να γίνονται μόνο από εξειδικευμένο υγειονομικό προσωπικό. Πόσο ασφαλές είναι αυτό και πόσο πιθανότερο να έχουμε ψευδώς αρνητικά αποτελέσματα;
Καμία επίσημη ενημέρωση δεν έχουμε εμείς οι γονείς για το πώς θα αντιμετωπιστεί ενδεχόμενο κρούσμα από το σχολείο: τι θα γίνει αν βρεθεί μαθητής θετικός; Θα κλείσει το τμήμα; Δεν θα έπρεπε να κλείσει και όλοι οι μαθητές να υποβληθούν σε μοριακό τεστ; Τι θα κάνουν τα παιδιά που θα βρεθούν θετικά; Θα κάνουν τηλεκπαίδευση, αλλά πώς αν το τμήμα τους συνεχίσει να λειτουργεί; Θα χάνονται οι διδακτικές ώρες αν κάποιοι εκπαιδευτικού βρεθούν θετικοί; Δεν θα δημιουργηθούν έτσι μαθητές «πολλών ταχυτήτων»; Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη αν ένας μαθητής αρρωστήσει και χάσει τις πανελλαδικές εξετάσεις;
Έστω και την ύστατη στιγμή, καλούμε την Πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της. Διεκδικούμε ασφαλές άνοιγμα των σχολείων και απαιτούμε τα αυτονόητα:
- Μείωση του αριθμού μαθητών και αξιοποίηση των υφιστάμενων χώρων διδασκαλίας, με πρόσληψη των απαραίτητων επιπλέον εκπαιδευτικών.
- Επαναλαμβανόμενα τεστ σε μαθητές και εκπαιδευτικούς με ευθύνη του ΕΟΔΥ.
- Άμεσο και κατεπείγον πρόγραμμα κατά προτεραιότητα (πλην υγειονομικών) εμβολιασμού του συνόλου των εκπαιδευτικών ώστε η πρώτη δόση εμβολιασμού να έχει ολοκληρωθεί εντός των διακοπών του Πάσχα.
- Αναπροσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών με δραστική μείωση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης, συμπεριλαμβανομένης της ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων.
- Αναστολή για φέτος των προαγωγικών εξετάσεων.
- Κατάργηση για φέτος και για πάντα της βάσης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
- Σχολαστική καθαριότητα σχολικών κτιρίων σύμφωνα με τα σχετικά υγειονομικά πρωτόκολλα, με έκτακτη ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας.
- Συστηματική ενίσχυση και διδακτική στήριξη των παιδιών που δεν είχαν τη δυνατότητα τηλεκπαίδευσης.
- Επανεκκίνηση και επέκταση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων.
- Πολύμορφη υποστήριξη από ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών), που πρέπει να προσληφθεί προς τούτο, για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης και του μακροχρόνιου εγκλεισμού των εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών.
Μέτρα τώρα για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων όλων των βαθμίδων.
Η υγεία και η παιδεία δεν είναι ατομική υπόθεση.